Vuki obrt za trgovinu - Trg dr. Franje Tuđmana 15, Slunj


 
louis vuitton replica sale
chanel replica uk
louis vuitton replica sale
rolex replica sale
rolex replica
high quality replica watches






 

 

 

link Quantus Media Centar

.: Općenito

Poučeni lošim iskustvima korisnika i našim dugogodišnjim iskustvom u servisiraju i održavanju računalne opreme želja nam je korisnicima naših usluga ponuditi nekoliko savjeta za siguran rad sa računalima te pomoći da spriječe nepotreban gubitak podataka. U današnje vrijeme računala su sve kompliciraniji elektronički uređaji koji su podložni mnogim utjecajima. Masovna proizvodnja ne garantira da će neki elektronski uređaj ispravno raditi dugi niz godina bez obzira na cijenu i marku. Naravno da su neki uređaji kvalitetniji, ali i kod njih ima određeni postotak kvarova. Svi elektronički uređaji su osjetljivi na promjene napona, grmljavine, nestanke el. energije, "špice" napona kod paljenja ili dolaska el. energije. Tu su još i  utjecaj virusa i spywarea i ostalih "napasnika" koji vrebaju sa interneta, stickova, cd-a, pa čak i mobitela. I sami korisnici bez obzira na znanje i iskustvo mogu oštetiti svoje računalo ili nepovratno izgubiti podatke.

.: Pohrana dokumenata

U većini slučajeva vaše računalo ima tvrdi disk podijeljen na dvije ili više particija (C:\, D:\...). Preporučamo da sve svoje dokumente, mailove, slike, muziku i ostalo držite na ostalim particijama (npr D:\My Documents, D:\My Pictures, D:\My Music, D:\My Video, D:\My Email i sl.). Izbacite slike, video i muziku iz foldera My Documents jer zauzimaju jako puno mjesta i kod arhiviranja možete arhivirati svako posebno.

Isto tako nemojte spremati datoteke na radnu površinu (desktop) jer može usporiti rad računala, a nekada zna doći i do blokade korisničkog računa. Ukoliko ih želite imati dostupne na desktopu izvucite ih desnim klikom sa lokacije gdje se nalazepr (npr: D:/My Documents/Racuni) i kreirajte prečac (Shortcut). Na taj način imate brzi pristup, a datoteke se i dalje nalaze na lokaciji koja će se arhivirati. Na svom računalu možete imati dokumenata, slika, muzike i filmova koliko vam to dozvoljava prostor na disku, tj dok ne napunite 99% diska jer jedan mali dio mora biti za rad sustava. To se u praksi jako rijetko dešava. Njihova količina neće usporiti računalo kao što to dosta ljudi misli. Ti dokumenti su u upotrebi samo onda kada ih program otvori i slobodno možete sav svoj višegodišnji rad imati na računalu.

Isto tako treba imati na umu i odnose u veličinama datoteka. Jedan film može trošiti prostora na disku kao stotine glazbenih datoteka ili kao tisuće fotografija ili kao desetke tisuća dokumenata koje ste napisali u Wordu. Današnji diskovi su toliko veliki da prosječni korisnici koriste samo mali dio za vlastite datoteke i fotografije, a sve ostalo na filmove i muziku.

Upute kako preusmjeriti sve foldere na drugi disk možete pronaći na puno mjesta na internetu ili se možete obratiti našem servisu. Za poslovne korisnike preusmjeravanje dokumenata možemo odraditi daljinski preko TeamViewera.

Prilikom izrade dokumenata odmah na početku im dajte naziv i snimite ih u folder koji želite. Tijekom rada na dokumentu povremeno snimite (CTRL+S) to što radite jer se često dešava da višesatni trud propadne zbog nestanka struje i brzopletog Odustani (Cancel).

.: Arhiviranje

Budući da su računala podložna navedenim utjecajima u današnje vrijeme informacija najveću vrijednost imaju podaci. Zamislite da u trenu ostanete bez tisuća svojih fotografija koje snimate zadnjih godina, svih dokumenata koje ste napisali i sl. Što ako na radnom mjestu izgubite sve što ste radili zadnjih nekoliko godina: poduzetnici poslovne knjige,  doktori pacijente, trgovci i ugostitelji blagajne.

Ovakav scenario nepovratnog gubitka podataka je rijedak, ali zamislite da ste baš vi jedan od sto kojem će se to dogoditi. Stoga dobro pogledajte sadržaj vašeg računala i odredite što ćete i kada arhivirati. Neke podatke je potrebno arhivirati dnevno, neke možda i jedanput mjesečno, a nešto se ne mora ni arhivirati (npr. filmovi). Za većinu korisnika cjelokupna arhiva može stati na jedan dvd.

Ukoliko se arhivira na stickove ili vanjske diskove treba ih nakon toga fizički odvojiti od računala jer udar groma ili prenapon može i njih "spaliti". Uvijek preporučamo snimanje na medije (cd ili dvd) jer na taj način stvarate zalihu arhiva. Ako ne valja zadnja pohrana, najvjerojatnije valja jedna od prethodnih. Ukoliko se koristi snimanje na stick ili disk uvijek je poželjno snimati u novi folder koji nazovete prema trenutnom datumu jer na taj način na sticku ili disku imate barem dvije do tri stare pohrane.

Za korisnike koji koriste posebne programe kao što su npr. blagajne, knjigovodstvo, evidencije gostiju, pacijenata i sl. obavezno se kod proizvođača programa posavjetovati gdje se nalaze programi i baze, što je potrebno i na koji način arhivirati.

Ukoliko nemate tu mogućnost obratite se našem servisu jer mi možemo procijeniti što je bitno za čuvanje. Ukoliko dođe do potrebe za vraćanjem podataka iz arhive mi ćemo na osnovu iskustva te u dogovoru sa proizvođačem programa lakše "vratiti" podatke.

Arhivirane podatke potrebno je čuvati na sigurnoj lokaciji shodno njihovoj vrijednosti. Ukoliko rashodujete ili mijenjate računalo vodite računa što je u njemu ostalo i da li je potrebno sigurno i trajno uklanjanje svih podataka. Preporuka je da ukoliko "selite" podatke na novo računalo, staro još neko vrijeme zadržite, jer vam može zatrebati još nešto od podataka.

.: Fizička zaštita računala

Jedan od najvećih "neprijatelja" računala je izvor napajanja. Kao što je već spomenuto udar groma, prenaponi, "špice" napona i sl. što se najčešće ne može niti zapaziti na ostalim uređajima (svjetlo ne zatreperi) najčešći su uzroci kvarova na računalu a i na ostalim elektroničkim uređajima (televizori, receiveri, telefoni...). U najboljem slučaju stradat će samo napajanje, a u najgorem sve komponente računala zajedno sa tvrdim diskom sa svim podacima.

Nestanak struje u vrijeme dok računalo zapisuje podatke na disk može također u najboljem slučaju dovesti do oštećenja datoteka sustava, a u najgorem do gubitka datoteke ili baze podataka.

Za kućne korisnike preporučamo korištenje barem strujne zaštite na računalu i modemu (ADSL-u). Iako ni ona nije 100% sigurna u najvećem broju slučajeva pomaže. Za vrijeme nevremena ili duljeg izbivanja obavezno isključite ne samo kablove od napajanja već i od telefona.

Za poslovne korisnike preporučamo upotrebu UPS-a jer većinom koriste programe koji najčešće rade sa bazama podataka i prekid zapisivanja podataka u bazu može uzrokovati oštećenje ili gubitak cijele baze.

Isto tako drmanja i udarci (netko čak i nogom!) vašem računalu ili noteboku mogu uzrokovati da lebdeća glava koja zapisuje podatke na rotirajući tvrdi disk jednostavno zagrebe površinu i uzrokuje nepovratno oštećenje diska.

.: Zaštita od virusa

Jedan od najvećih problema u radu sa računalom izazivaju virusi. Volimo ih tako nazivati iako se oni dijele na grupe i podgrupe: virusi, malware, spyware... ovisno o otome kakvu štetu rade na vašem računalu, špijuniraju li vas itd. Jako rijetko se dešava da će oni uništiti vaše podatke, ali mogu otežavati rad sa računalom, usporiti ga ili oštetiti operacijski sustav. Stoga je potrebno na računalu uvijek imati antivirusni program koji se redovito obnavlja. Za tzv. kućne korisnike uglavnom su dovoljni besplatni programi kao npr. Avast Free, AVG, Avira... Uz njih se preporuča povremena upotreba programa za uklanjanje spywarea i malwarea kao što su npr: Spybot... Za poslovne korisnike preporuča se upotreba komercijalnih programa jer oni imaju i aktivnu zaštitu te skeniraju sav promet sa interneta i u lokalnoj mreži. Iz iskustva toplo preporučamo Kaspersky Internet Security (do 10 računala), Kaspersky Workspace Security (preko 10 računala). Naravno, odlični su i svi ostali: NOD 32, Norton...

Uvijek treba paziti da se antivirusni program redovito ažurira jer o tome ovisi otkrivanje novih vrsta. Nikada se ne smije na računalo instalirati dva ili više antivirusna programa jer oni neće učikovitije štiti od virusa već će samo smetajući jedan drugom znatno usporiti rad računala. Budući da ti programi ionako zahtjevaju znatan dio procesorskih i memorijskih resursa  svako dodatno usporavanje se osjeti u radu.

Prilkom rada sa vanjskim diskovima, stickovima, memorijskim karticama, cd i dvd-ima (čak i aparatima i mobitelima) obavezno nakon priključenja ili umetanja izvršiti skeniranje jer se preko njih najčešće prenose virusi. Nikada ne otvarati privitke mailova koji su sumnjivi i nisu došli od osoba koje poznajete. Ne otvarati linkove iz maila ili sa stranice koju ne smatrate sigurnom. Za "skidanje" sadržaja sa interneta koristite stranice koje vam je netko preporučio i provjerio jer većina linkova sa Google-a traži plaćanje sadržaja a neke sadrže viruse.

Ne prosljeđujte mailove koje dobijete o nekim strašnim virusima koji će vam spaliti računalo i izazvati kraj svijeta. Njihova svrha je samo širenje panike, redovito se šalju s vremena na vrijeme, i uvijek iznova netko povjeruje i s najboljom namjerom ipak širi paniku dalje. Isto tako ne odgovarajte na silne milione koje vam nude na bilo kakav način (nasljedstvo, lutrija...) jer unatoč svemu još uvijek se nađe netko tko povjeruje i uplati neke provizije. Svatko kome odgovorite ili ostavite svoju mail adresu zatrpat će vas još većom svakodnevnom količinom spama i virusa. U zadnje vrijeme pojavljuju se i oglasi za automobile i druge vrijednosti (često bez broja telefona) čak i na renomiranim oglasnicima koji nude automobile ispod cijene. Ako ih kontaktirate dobit ćete bajke o bolestima, preseljenju, stranim državljanima koji će vam prodati auto u pola cijene samo trebate uplatiti neke sitne troškove za nešto.

Strah od virusa je nekada i neopravdan. Velika većina "normalnih" stranica koje korisnik pregledava nalazi se na pouzdanim serverima koji se redovito održavaju i imaju odlične mjere sigurnosti.

.: Kvarovi računala

"Kvarovi" računala su veoma česti. Dijelimo ih na hardverske (fizički kvarovi samog računala) i softverske (oštećenja operativnog sustava i programa, virusi, gubitak podataka...). Nekada ih je teško razlikovati pogotovo što većina kvarova može imati više uzročnika. Npr. gašenje računala u radu može biti zbog neispravnog napajanja, memorije, matične ploče, grafičke kartice, diska, statičkog elektriciteta, oštećenja datoteka operativnog sustava i/ili programa, krivih drivera, virusa, spywarea i itd. Stoga je kod detekcije kvara vrlo bitno pokušati pronaći dosljednosti: ako se računalo gasi samo u jednoj igrici i uvijek na istom mjestu najvjerojatnije je neispravna igrica, a ne računalo. U servisu nije dovoljno reći "ne pali se". Netko pri tom misli da se ne pali nikako, a netko da se računalo upali ali neće da učita operativni sistem (Windowse). Isto tako neki kvarovi (mada rijetko) ne mogu se detektirati odmah već je potrebno riješavati dio po dio dok se ne odredi točan uzrok, za što je nekad potrebno malo strpljenja. 

Svaki servis, kao i doktor od pacijenta, treba što više informacija o radu i ponašanju vašeg računala. Isto tako uvijek treba imati na umu da garancija ni kod jednog prodavatelja računala ne obuhvaća software. Ako se računalo smrzava ili radi usporeno zbog virusa ili oštećenih datoteka to ne može biti otklonjeno pod garancijskim uvjetima. Isto tako niti jedan servis ne garantira za podatke na računalu, već samo može prije bilo kakvih radova arhivirati podatke na vaš zahtjev.

.: Samopomoć

Neke manje kvarove i nepravilnosti možete ukloniti i sami, a za ostalo preporučamo da nazovete servis:

- ako se računalo nikako ne pali, nakon provjere svih kablova (čistačice, majke, braća i sestre.. ih često zapnu), isključite glavni kabel napajanja iz računala na minutu-dvije. Napajanje računala je pod naponom i kada je računalo ugašeno i nekada se zna "smrznuti". Obratite pažnju da li se pale diode na računalu i kako se ponaša dioda na monitoru. Ako se čini da se računalo pravilno pali možda je greška u monitoru. Provjerite kablove od monitora. Kablovi su toliko banalna stvar da se ni ne sjetimo provjeriti, a stvarno su jako često uzrok.

- ako se računalo upali i prikaže podatke na ekranu ali neće u Windows-e obratite pažnju da li ispisana kakva poruka. Može pisati da je tipkovnica isključena ili da je možda ostala disketa, cd ili stick sa kojih računalo pokušava podići sustav. Ukoliko računalo počne učitavati Windows-e i stane preporučamo da ga odnesete u servis. Ukoliko želite sami ponovno instalirati operativni sustav obratite pažnju na to da su vam svi podaci na sigurnoj particiji ili arhivirani.

 - ukoliko se operativni sustav dugo "podiže" najvjerojatnije nije pokvareno već učitava puno pogonskih programa koji se instaliraju sa svakim novim programom. Uklanjanje ovih potprograma savjetujemo samo najiskusnijim korisnicima. Sami možete isključiti programe koji se podižu sa sustavom, a ne koristite ih često i nalaze se na traci izbornika pokraj sata (npr. Skype, WindowsLive, NeroCheck, Google Toolbar...) . Kod same instalacije programa isključite nepotrebne instalacije potprograma (razni toolbar-ovi, automatska ažuriranja...), te automatsko staratanje sa Windows-ima (ako vam to nije potrebno) jer sve to koristi radnu memoriju računala.

- ukoliko ne možete ispisati dokumente, ne vrijedi ponovno slati na ispis jer će se samo stvoriti hrpa dokumenata koji čekaju na ispis. Potrebno je otvoriti pisač sa izbornika Start, provjeriti da li piše Spojen (Online) i obrisati sve što je poslano na ispis. Nakon toga obavezno je potrebno ugasiti i upaliti pisač da se isprazni i njegova memorija. Provjerite lampice na pisaču jer one uvijek nešto signaliziraju (nema ili je zaglavljen papir).

- ako se ne možete spojiti na internet  (odnosi se na ADSL pristup) prvo što preporučamo je isključiti i ponovno uključiti router te sačekati do 5 minuta da se ponovno pokuša uspostaviti veza. Routeri se nekada znaju "smrznuti" i ovo dosta često pomaže. Slijedeće što treba provjeriti jesu lampice na routeru koje daju dosta informacija. Njihovo značenjetreba potražiti u priručniku routera. Najčešće su bitne Line i Online. Line označava da router ima adsl signal. Ako ona ne svijetli kvar je najčešće u liniji, splitteru ili routeru, te je potrebno nazvati davatelja usluga. Lampica Online označava da je router prijavljen na internet te uzrok kvara treba tražiti dalje prema računalu. Lampica LAN označava da je računalo ispravno spojeno na router. Kod većine routera izlazi i lampice LAN 1 i 2 označavaju pristup internetu, a 3 i 4 pristup televiziji (MAXTV...)

- Nastavlja se...